Adat: Perhati & Selidik...

by - Wednesday, February 13, 2013

Sebagai pemula coretan pada kali ni, dengan sukacitanya Ai nak share information tentang adat orang banjar.. Actually, Ai banjar rakai (means rosak dalam bahasa melayunya).. Coz my mum keturunan banjar berkahwin dengan my dad yang berketurunan jawa.. So terhasillah keturunan berdarah kacukan BONJOVI... Kuang3.. Gurau aje...
Ai dan adik-adik Ai.. Abang yang sulong & kakak Ai je yang xde dalam pic ni..
Beberapa minggu kebelakangan ni, hot isu salah faham adat banjar tidurkan anak dalam buaian dengan cara 'berpukong'... Untuk faham apa itu banjar dan mengenai sejarah penghijrahan banjar ke Malaysia, kengkawan boleh klik wikipedia ni ...
Inilah gambar yang menjadi kontroversi dan menjadi kencaman hebat daripada segelintir pihak yang tidak mengkaji sebelum menghentam.. Kalau tengok daripada pic ni, mungkin ada kengkawan yang beranggapan ianya suatu penderaan.. Namun pada hakikatnya tidak.. Ini adalah adat orang banjar menguringkan (menidurkan) bayi.. Dengan kaedah ni, baby akan tidur lebih lama kerana berasa selesa dan ia juga dapat mengelakkan baby dari tersedak susu.. Ok, untuk makluman juga, setakat ni masih belum pernah masuk berita mengenai baby mati akibat berpukong... Rata-rata anak banjar yang tidur berpukong masih hidup sampai sekarang.. Termasuklah Ai dan 6 orang adik-beradik Ai.. hehehe..

Selain tu ada juga yang buat Photo Sharing pic baby yang berpokung di ayun (buai) paninian (neneknya).. Sebenarnya, kalau kengkawan rajin tengok tv, dulu ada discovery channel siarkan tentang adat berpukong di indonesia.. Dan majalah 3 juga pernah buat liputan tentang budaya berpukong orang banjar ni... Selain tu, banjar johor pun ada terbitkan buku berkaitan adat berpukong orang banjar ni.. So hentikanlah fitnah-fitnah tentang budaya & adat banjar ni, ye.. Terimalah hakikat, yang ada sesetengah pihak/anda sebenarnya kurang selidik sebelum menyiarkan entry yang menyebabkan ramai anak banjar berang.. Termasuklah Ai..huhuhu..



Nota Jari: Melihat jangan terus menilai.. Sebaliknya selidik terlebih dahulu.. Ingatlah mudah untuk mencari pahala akan tetapi lebih mudah membuat dosa..

You May Also Like



0 ulasan