HB: Sistem Barter...

by - Wednesday, May 08, 2013

Menurut kata Mr. Wikipedia iaitu sepupu Mr. Google, Sistem barter merupakan sejenis bentuk perniagaan yang tidak menggunakan sebarang bentuk perantara pertukaran, di mana barangan atau perkhidmatan ditukar dengan barangan dan/atau perkhidmatan lain. Ia boleh jadi dibuat antara dua atau beberapa pihak. Melalui sistem ini mereka terpaksa membuat pilihan sesama mereka untuk mendapatkan barang perantaraan yang dapat membawa manfaat bersama antara mereka. Oleh sebab itu, barang-barang yang digunakan sebagai alat perantaraan itu berbeza mengikut suasana dan zaman. maka jelaslah di sini bahawa pertukaran adalah tidak mustahil tanpa wang dan tidak hairanlah manusia boleh menjalankan kegiatan perdagangan dengan sistem pertukaran barter.
Alkisahnya, Ai pun tak tahu la daripada mana HB belajar mengenai sistem barter.. Last Friday, Ai tanya HB nak pakai jam tak pergi sekolah (HB sekolah Tadika KEMAS) sebab sebelum tu dia ada cerita kengkawan dia pakai jam pergi sekolah.. Dia kata nak pakai.. So, Ai pun dengan senang hati pakaikan dia jam yang Ai belikan khas untuk dia dari sebelum dia masuk sekolah lagi.. Sebenarnya HB selalu juga pakai jam ke sekolah.. Cuma lately ni, Ai malas nak pakaikan..

Masa HM jemput Ai balik kerja, HB ikut sama.. Then Ai perasan dia main kereta mainan yang bukan milik dia.. Ye la, semua mainan dia Ai kenal sebab Ai yang belikan..
 
Umi : HB main kereta siapa tu??
HB   : Kereta kawan HB, la.. 
Umi : Kan Umi dah pesan jangan ambil barang orang..
Abi  : Dia buat sistem Barter dengan kawan dia..
Umi : Sistem Barter?? Dia tukar apa dengan kawan dia?? (dengan nada nak tergelak)
Abi  : Dia tukar dengan jam tangan dia, lah? (nada sedikit keras)
Umi : Haahhhhhh??? (nada terkejut + marah).. HB, Umi tak kira.. Nanti HB minta balik jam tu..

Hari Isnin, sekolah cuti.. Semalam pengasuh yang hantar HB ke sekolah.. Ai dah pesan dengan pengasuh HB minta tanyakan mana jam tangan HB pada budak tu.. Cikgu kelas HB cakap, dia check dalam beg budak tu tp takde mungkin ada pada ibu bapa budak tu la.. Tapi HB cakap jam tu abang kawan dia yang pakai.. Geram je rasa..

Geramnya sebab kereta yang dia sanggup tukarkan dengan jam dia tu, kereta mainan yang dah rosak (xde tayar) dan murah je.. Ai tak sempat nak snap pic car toy tu coz HB dah pulangkan pada budak tu.. Tapi yang Ai marah tu, jam tu masih tak tahu ada pada siapa.. Still belum dapat balik lagi.. Esok nak kena hantar HB and tunggu budak tu datang.. Nak tanya pada orang tua dia.. Kalau anak dia nak sangat jam tu, ambil je lah.. Tapi bayar balik kat Ai harga jam tu.. huhuhu.. Jam ori, tu.. Sedih betul..


Nota Jari: Haduiiiyaiiiiii... Macam-macam betul la karenah anak bujang yang sorang ni.. huhuhu..

You May Also Like



0 ulasan