Suicidal Thoughts

by - Wednesday, September 19, 2018

As'salam.. Sorry dah lama tangguh entry ni.. Dah lama janji kan.. So kena la tunaikan.. Nanti korang kata 'janji dicanaikan' pula.. Hehehehe..

TRIGGER WARNING (tidak sesuai bagi korang yang memang ada niat suicide)



Ok.. Pakar psikiatri (PSY) bukan senang-senang boleh diagnose korang mengidap Major Dispression Disorder (MDD).. Antara tanda-tanda utamanya adalah berkurung melebihi 2 minggu, hilang minat dalam kehidupan, hilang selera makan atau terlebih makan, insomnia atau hypersomnia , hilang fokus/tumpuan dan ada niat untuk bunuh diri..

BUNUH DIRI???

Mesti ramai yang terfikir dan tak percaya, kan.. Tak kan lah Ai ada niat nak bunuh diri.. Masa Ai pergi beraya di rumah SIL, dorang sedia maklum Ai dah terima rawatan untuk MDD.. So bila Ai cerita tanda-tanda MDD, adik ipar Ai terus cakap; "tak kan lah kak Ina ada niat nak bunuh diri? Tak mungkin lah..".. Ai diam dan just balas dengan senyuman..

Yuupppp.. That why la, PSY sahkan Ai mengidap MDD.. 

Ai pernah tanya PSY, adakah normal Ai memang ada suicidal thoughts dari Ai kanak-kanak.. Masa Ai sekolah rendah.. PSY tanya kenapa Ai fikir macam tu??

Sebab my family orang susah.. Ai selalu anggap Ai beban dalam family Ai.. Kalau Ai mati, my dad and my mom dapat jimat kos untuk sara adik beradik yang lain.. PSY pandang dengan pandangan yang tajam.. So Ai tahu maksudnya itu tak normal.. PSY kata biasa kanak-kanak normal tidak akan berfikir macam tu.. Then maksudnya Ai berfikiran matang melebihi umur Ai..

Sekian lama suicidal thoughts tak muncul dalam fikiran Ai.. Tapi last two years, memang sentiasa berlegar-legar pula dalam fikiran.. Tapi Ai merancang untuk ianya tidak nampak seperti suicide.. Ai nak ia nampak macam excident.. Almaklum la, Ai kan peminat cerita penyiasatan.. Detective Conan, CSI, Criminal Mind, The Mentalist; antara cerita kegemaran Ai.. So Ai tahu, kalau nak bunuh diri biasanya mangsa akan menulis nota bunuh diri.. Ai tak kan tulis nota sebab Ai nak ia nampak natural.. Ai tak nak anak-anak Ai diejek kerana tindakan Ai.. 

Ai tak bimbang tentang anak-anak Ai.. Sebab Ai yakin family-in-law sayang HB dan HK.. Ai yakin anak-anak Ai takde masalah untuk hidup walau tanpa Ai..

Ok, masa Ai berulang kerja ke penang.. Memang hampir setiap hari Ai rasa nak bawa laju-laju dan buat-buat terbabas ke tepi (jatuh dalam laut).. Ai dapat idea tu sebab ada pernah terjadi perlanggaran sesama motor di atas jambatan.. Dan salah seorang mangsa terjatuh ke bawah jambatan.. Tapi mangsa selamat disebabkan air laut kering dan mangsa jatuh di atas tanah paya.. So Ai tahu, kalau nak pastikan rancangan berjaya, Ai kena melepasi kawasan paya tu.. Jadi Ai selalu perhatikan di mana kawasan berair tanpa paya.. Sorry Ai dah lupa km keberapa.. Hehehe..

Masa Ai dah pindah ke tempat baru, timbul pula rancangan baru.. Memandangkan jalan yang sempit dan terlalu banyak lori dan trailer, rancangan yang paling sesuai adalah dengan sengaja potong kenderaan di hadapan.. Kemudian bertembung dengan kenderaan dari arah bertentangan.. Idea ni Ai dapat sebab kerap baca berita kemalangan berlaku kerana gagal memotong kenderaan..

Dari dua  rancangan Ai tadi, Ai dah boleh jangka apa yang wartawan akan tulis.. So tak kan nampak macam sengaja bunuh diri.. Sebab Ai tak tulis yang pelik-pelik kat status mukabuku dan blog.. Tambahan pada masa tu Ai masih belum menerima rawatan.. Jadi rekod Ai sangat bersih..

Apa yang menghalang Ai??? Rational Ai.. Ai bertanya pada diri sendiri.. Berbaloikah Ai menamatkan riwayat hidup Ai??? Tak sayang ke dengan amalan yang dah Ai kumpul demi mencari redha Illahi dan syurganya.. Mampukah Ai menanggung seksa kubur andai derita di dunia ni pun Ai tak mampu tahan.. Sanggupkah Ai dihumbankan ke dalam neraka.. Sedangkan Ai mendambakan syurga.. 




Ai tahu takdir hidup Ai perlu berusaha untuk dapatkan sesuatu.. Ai tahu Ai tulang belakang family Ai.. Ai tahu terlalu banyak amanah yang masih belum Ai tunaikan.. Ai tahu Allah takkan menzalimi Ai.. Ai yakin Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk Ai..

Nak dijadikan cerita, balik kerja semalam, hampir-hampir excident sebab potong lori trailer.. Dah potong baru Ai perasan rupanya 2 buah trailer, then ada bas dari arah bertentangan.. Walaupun Ai just ride solariz tapi Ai potong side kanan sebab bahu jalan terlalu sempit.. Memang betul-betul macam yang pernah Ai rancang.. Tapi masa kejadian, jantung Ai tak terkejut langsung.. Berdegup macam biasa.. Kerana setiap kali tahajjud, Ai berdoa nak mati dalam Husnul Khatimah.. Ai nak mati ketika bersujud pada hari Jumaat..



Nota Jari: Prinsip hidup Ai; 'AI DAH BIASA HIDUP SUSAH DI DUNIA, JADI AI NAK HIDUP SENANG DI AKHIRAT'.. 

You May Also Like



2 ulasan

  1. semoga terus kuat kak. rezeki dan ajal kita dah ditakdirkan oleh Allah. moga setiap masalah yang menimpa akak diberi ganjaran pahala yang banyak oleh Allah. Allah maha penyayang kak.

    ReplyDelete