Penilaian...

by - Thursday, February 07, 2013

Setiap hujung tahun, biasanya staf gomen akan sibuk mengisi Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LPPT) dan Sasaran Kerja Tahunan (SKT).. Tahun 2011, 1st time Ai kena buat LPPT.. Ai tak tahu, rupanya kerja gomen ni kena berkira dengan kerja.. Ai mean, semua kerja perlu direkod untuk dinilai oleh penilai pertama dan penilai kedua..
Oleh kerana that is my 1st experience bekerja dengan gomen, so Ai menghadapi masalah ketika nak buat LPPT.. Ini kerana Ai tak pernah merekodkan kerja-kerja yang telah Ai laksanakan.. Bertambah malang apabila penilai pertama Ai (KBTB) dan penilai kedua Ai (PBMiK) memang tak suka pada Ai.. So awal-awal lagi Ai dah dapat agak markah yang akan Ai dapat..

Selepas selesai urusan LPPT 2011, Ai menangis bermohon pada ALLAH.. Semoga tahun 2012, Ai tak perlu buat LPPT di bawah mereka berdua.. ALLAH itu Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani.. Doa Ai dimakbulkan.. Seperti yang kengkawan tahu, Ai dapat offer jawatan tetap  di jabatan pelajaran pada awal bulan Disember 2012.. So tahun 2012, Ai tak perlu buat LPPT dan SST...

Actually, Ai tak berani tengok pun berapa jumlah markah LPPT 2011 yang dorang berikan pada Ai.. 3 malam yang lalu, Ai kemas-kemas barang di bilik stor rumah Ai.. And beranikan diri untuk melihat markah yang Ai dapat... 

Beristighfar panjang Ai, sebaik melihat markah dan komen-komen negatif yang dorang berikan.. Sekiranya SPP benar-benar merujuk kepada LPPT Ai (markah dan komen dorang), pasti Ai tak akan di ambil bekerja.. Alhamdulillah, syukur walaupun Ai dinilai buruk tapi masih ada pihak yang nampak kelebihan Ai..

Bagi Ai, ada wajarnya juga Sistem Saraan Malaysia (SSM) ditambah baik dengan perkara yang terdapat di Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).. Terutamanya tentang penilaian menyeluruh atau penilaian 360'.. Mengenai pekerja bawahan juga boleh menilai pegawai di atasnya.. Hal ini dapat mengurangkan jurang antara kumpulan perlaksana dan kumpulan pengurusan profesional.. Selain itu, ia juga dapat memupuk semangat kerja berpasukan dengan lebih utuh.. 

Ai lebih gemar bekerja dengan orang yang besederhana.. Tidak bermegah dengan apa yang dimiliki dan juga tidak menghina/mencemuh orang yang tidak bernasib baik.. Pengalaman bekerja dengan orang perasan bagus dan terlalu perasan bos walaupun baru bergred tinggi sikit dari pegawai biasa, membuatkan Ai lebih berhati-hati di tempat baru..


Nota Jari: Semoga ALLAH mempermudahkan perjalanan hidup Ai pada masa-masa akan datang... Walau pun kecewa, tapi Ai tak pernah berhenti berusaha mengejar kejayaan...

You May Also Like



0 ulasan