Tolong Doakan

by - Wednesday, April 22, 2020

As’salam.. Nama saya AiRin (bukan nama sebenar).. Saya ibu tunggal dan mempunyai 2 orang anak.. Dan saya sorokkan status saya.. Di pejabat hanya boss dan orang kanan boss sahaja yang tahu..

Sebenarnya saya sangat stress sekarang ni.. Saya mengalami kemurungan pada tahun 2016 iaitu setahun sebelum berpisah dengan ex.. Alhamdulillah, pada awal tahun ni, saya dah boleh atasi..

Tapi apabila saya tersedar bulan Jun 2018, genap setahun saya menjadi ibu tunggal, saya kembali kemurungan.. Saya pergi kerja macam biasa.. Senyum tak lekang di wajah.. Namun semua berubah apabila saya berseorangan dan apabila saya pulang ke rumah.. Saya hanya akan berkurung dalam bilik..

Anak-anak terabai.. Sedih.. Memang sedih sangat.. Orang nampak zahir saya kuat.. Orang nampak zahir saya ceria.. Tapi hanya Allah yang tahu berapa banyak air mata yang tumpah untuk terus tersenyum kepada takdir..

Saya berulang kerja jauh.. Saya tak dapat uruskan anak-anak.. Saya minta kebenaran boss untuk bertukar tetapi tidak disokong.. Dengan alasan saya bekerja dengan bagus dan boss minta saya abaikan masalah di rumah.. Saya menjadi stress kerana boss tidak memahami masalah saya.. Dan saya betul-betul stress kerja di pejabat kerana terlalu ramai staf lelaki yang gatal dan miang.. Mujur saya sorokkan status, kalau tidak pasti saya menjadi mangsa mereka..

Setiap kali balik kerja rasa tak sabar nak jumpa anak-anak tapi saya stress bila jiran (suami isteri) sebelah rumah asyik selak langsir tingkap rumah dan berbual dengan anak-anak saya.. Saya rasa tak bebas di rumah sendiri.. Saya dah pesan banyak kali pada anak yang sulong supaya jangan buka tingkap.. Tapi jiran sebelah paksa minta bukakan tingkap (nako).. Kalau anak-anak saya bergaduh, saya tak sempat nak leraikan atau marah, jiran sebelah dah datang marah si abang dan menangkan si adik.. Saya rasa macam saya menumpang di rumah orang..

Disebabkan tu, saya lebih suka berkurung dalam bilik.. Saya biar anak-anak bermain di dalam rumah.. Alhamdulillah.. Walaupun Allah uji saya dengan masalah rumahtangga, tapi Allah kurniakan kepada saya, anak-anak yang taat dan patuh.. Anak-anak sangat faham bila saya balik kerja dan sakit kepala, takde seorang pun yang kacau saya.. Mereka cuma datang untuk cium saya dan minta saya berehat.. Mereka tidak akan on tv tanpa kebenaran saya..

Sebelum tidur, anak-anak akan minta peluk dan cium.. Yang bongsu pula akan cakap; “umi solat la lama-lama, saya tunggu..” Dah menjadi rutin setiap kali selepas solat isyak, saya akan buat solat hajat dan witir.. Dan bangun awal untuk solat tahajud.. Menangis mengadu pada Allah.. Merayu pada Allah supaya keluarkan saya dari kesempitan ni.. Saya nak berhijrah.. Saya nak mulakan hidup baru.. Saya nak bina hidup baru.. Selepas tahajud, saya akan mengaji sementara menunggu azan subuh.. Dan saya tak tinggal solat dhuha.. Setiap kali lepas maghrib saya sambung mengaji sekurang-kurangnya 1muka surat.. Sepanjang perjalanan ke tempat kerja, saya berzikir memuji keagongan Allah..

Namun saya bukanlah manusia sempurna.. Hidup saya juga penuh berliku.. Saya masih juga mengalami kemurungan.. Saya tak pandai meluahkan pada sesiapa.. Saya selalu pendam apa yang saya rasa.. Bagi sesetengah orang, saya tiada emosi kerana selalu tersenyum.. Saya marah pun saya senyum, saya sedih pun saya senyum.. Saya hanya akan menangis ketika bersendirian dengan Allah.. Hidup saya hanyalah berjuang untuk mencari redha Illahi..

Saya mohon, kepada yang sudi membaca luahan saya supaya doakan saya dapat kerja lain ye.. Kerja yang sesuai dengan kelulusan saya.. Kepada yang dapat meneka siapa saya, saya mohon tolong simpan rahsia, ye..

IIUM Confession


Nota Jari: Confession yang Ai buat sebelum Ai dapatkan rawatan.. 

You May Also Like



4 ulasan

  1. Salam ai,beza ke anxiety attack dengan depression? Sy pernah mnegalami,jantung berdegup kencang,tgn sedikit kebas dan perasaan rasa mcm nk mati .. First time kena hari tu sbb ada masalah pergaduhan rmh tangga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye.. Berbeza.. Panic attack dan anxiety juga berbeza..

      Delete
  2. Bleh sy tau ai depresi tahap ape ye.. masih mkn ubat ke? Bleh sy tau selepas mkn ubat ade perubahan atau x.. awk sama ngan sy ank 2 tapi memori sy sangat terok smpai ade yg lupe ape jdi.. dan xingat pembesaraan ank2 camne.. sy diagnosis major depressive disorder with psychosis + panic attack sy harap ai dapat melalui dugaan allah dgn tabah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ai MDD, masih ada appointment dan makan ubat.. anxiety dan panic attack dah pandai kawal sendiri..

      Memori memang cepat lupa.. Dengan anak2 dah ok, sebab dah boleh duduk sembang dengan dorang..

      Delete